De huur

De huurprijs is opgebouwd uit een aantal kosten: de netto (kale) huur en de servicekosten. Wanneer u deze kosten bij elkaar optelt, heeft u de totale kosten voor de maandelijkse huur: de brutohuur.

Huur betalen
Voor uw huurwoning betaalt u elke maand huur. U betaalt de huur steeds vooruit: het totale huurbedrag moet vóór de eerste dag van de maand op onze rekening staan. 

Let op: heeft u om welke reden dan ook een probleem met het betalen van de huur? U staat er niet alleen voor. Kijk hier voor meer informatie.

Jaarlijkse huurverhoging
Ieder jaar op 1 juli gaat de huur omhoog. Vóór 1 mei ontvangt u hierover een brief. Hoeveel uw huur omhoog gaat, hangt af van uw inkomen en wat er bepaald is in de wet.

Voor vrije sectorwoningen en bedrijfspanden gelden andere regels.

Huurtoeslag
Als u een sociale huurwoning heeft en uw inkomen is laag dan heeft u mogelijk recht op huurtoeslag. 

'Ik zag de woning en was verkocht; ik voelde me meteen thuis'

Veelgestelde vragen

U kunt op de volgende manieren de huur betalen:

  • Automatische incasso
    Dit is de makkelijkste manier van betalen. Wanneer u ons machtigt, schrijven wij de huur maandelijks automatisch en op tijd van uw rekening af. Zo heeft u er geen omkijken naar. Zorgt ú dat er voldoende saldo op uw rekening staat? Overigens kunt u de machtiging later zonder problemen weer intrekken.
    Overstappen op automatische incasso?
    Vul het formulier machtiging in. En stuur het naar ons op of e-mail naar info@eemlandwonen.nl.
  • Online betalen
    Online betalen via iDEAL is momenteel nog niet mogelijk.
  • Periodieke overschrijving
    Bij deze betaalmethode regelt u de huurbetaling zelf via uw bank of online bankieren; de huurbetaling moet dan uiterlijk op de eerste van de maand op onze rekening staan. Ons rekeningnummer is NL76 BNGH 0285 0570 57 (BNG Bank), op naam van Eemland Wonen onder vermelding van het adres van uw huurwoning.
    Let op: veranderingen in het huurbedrag (na bijvoorbeeld de jaarlijkse huurverhoging), geeft u zelf tijdig aan uw bank door.
  • Pinnen
    Betaalt u de huur liever bij de receptie? Dat kan. U kunt bij ons pinnen. 

Let op: heeft u om welke reden dan ook een probleem met het betalen van de huur? U staat er niet alleen voor. Kijk hier voor meer informatie.

‘De huur betalen, gewoon goed geregeld via automatische incasso’

Uw huur bestaat uit twee onderdelen:

Netto of kale huur
De netto of kale huur is het bedrag dat u maandelijks betaalt voor het gebruik van de woning, zonder servicekosten. Lastig? De opbouw van de huurprijs staat ook beschreven in artikel 4.2 van uw huurovereenkomst.

Servicekosten
Servicekosten zijn de vaste kosten voor verschillende voorzieningen in en om uw woning, zoals bijvoorbeeld rioolonderhoud, glasfonds, huismeester en schoonmaakkosten. Een deel van de servicekosten mag u opgeven voor de aanvraag van de huurtoeslag. Artikel 4.3 van de huurovereenkomst bevat een duidelijk overzicht van de servicekosten en of ze wel of niet meetellen voor huurtoeslag.

Voor het aanvragen van huurtoeslag heeft u een specificatie van uw huur nodig. U kunt deze bij ons opvragen via ons online formulier.

Huurtoeslag is een bijdrage van de overheid in uw huurkosten. Of u in aanmerking komt voor deze toeslag, hangt af van uw leeftijd, gezinssamenstelling, netto huurprijs en het (gezamenlijke) inkomen en vermogen.

Proefberekening
Benieuwd of u voor huurtoeslag in aanmerking komt? Maak dan eerst online een proefberekening op de website van de Belastingdienst. Zorg dat u de volgende gegevens bij de hand heeft:

  • uw netto (kale) huurprijs
  • de subsidiabele servicekosten, dit zijn de kosten die u mag meetellen in de berekening
    (de schoonmaak- en energiekosten voor de gemeenschappelijke ruimten, en huismeesterkosten, voor deze kosten geldt een maximum van € 12 per kostenpost)

Heeft u geen huurspecificatie? Vraag deze dan aan via ons online formulier

Aanvragen huurtoeslag
Komt u inderdaad in aanmerking? Ga dan verder met de aanvraag op toeslagen.nl. Of bel gratis
0800 0543 voor het aanvraagformulier. Het huurtoeslagjaar loopt van 1 januari tot 1 januari.

Let op: mogelijk vraagt de Belastingdienst om ons Kamer van Koophandel-nummer. Dat is 31015064.

Verder nog vragen?
Bel ons gerust: (035) 548 50 50. Wij helpen u graag!

Dat hangt af van uw situatie en de huidige achterstand. Lees hier meer over huurachterstand en neem daarna contact op met ons om uw situatie te bespreken.